Goede voornemens

Het jaar is weer ten einde, een nieuw jaar begint. Regelmatig krijg je dan ook de vraag toegeworpen wat jouw goede voornemens zijn van het komende jaar. Om eerlijk te zijn; ik zou het niet weten. Ik heb wel een paar dingen waar ik naar streef. Maar of dat alleen aan het begin van het nieuwe jaar kan? Zo ben ik in november begonnen met een Kick-Start traject om gezonder te eten en meer te bewegen. Waarom zou je wachten? Als moeder kom ik ook regelmatig in situaties waarvan ik achteraf denk; “Had ik maar…” Moet je dan ook wachten tot 1 januari? Om vervolgens na drie weken op blue Monday teleurgesteld te zijn omdat het toch niet helemaal ging zoals gehoopt?


Ik kwam een lijstje tegen met goede voornemens die je regelmatig terug hoort komen. Het leek me wel leuk om deze langs te lopen. De meest voorkomende goede voornemens luiden als volgt?
  1. Afvallen en meer bewegen: een gezondere leefstijl is een goed voornemen en staat met stip op nummer een. Afvallen zou helemaal niet slecht zijn voor mij. In november begonnen met gezonder eten en meer bewegen en ook daadwerkelijk wat kg’s verloren. In december wat rustiger aan gedaan. Die maand is toch bijzonder stressvol, maar gelukkig niet aangekomen. Het voedingspatroon is ook al wel wat veranderd. Alleen al doordat ik nu eerder wat drink dan ga eten als ik ‘trek’ heb.
  2. Meer sparen: zuiniger met uitgaven omgaan, zodat je meer overhoudt voor leuke dingen. Een voornemen dat hier iedere maand ook weer terugkomt. Met twee jonge kinderen merk ik echter dat het geld toch weer verdwijnt naar kostenposten die je van tevoren niet helemaal zag aankomen. Zoals een nieuwe wasmachine, je kan echt niet zonder. Kleding omdat je kind opeens een groeispurt heeft gehad, extra pak luiers vanwege de spuitluiers na het doorkomen van tandjes en ga zo maar door. Gelukkig sparen we iedere maand een vast bedrag dat naar een rekening gaat die vast staat. Zo kunnen de kinderen straks toch studeren.
  3. Schulden afbetalen: schulden geven je een naar gevoel. Betaal ze af en je voelt je een stuk beter. Behalve de schuld bij de IB-groep en een hypotheek hebben we gelukkig geen schulden. Dat is wel erg fijn.
  4. Meer tijd besteden aan familie en vrienden: mensen kunnen niet zonder sociale contacten. Bedenk hoe waardevol je familie en vrienden voor je zijn. Mijn ouders en kant van de familie zien we met enige regelmaat. Mijn schoonouders wonen op Texel en de andere broers en zussen verspreid over het land. Zo vaak zien we die niet. Sterker nog, afgelopen jaar minimaal. Vooral omdat ik nu ook weer vaste werkdagen heb en manlief onregelmatig werkt. Naar Texel ga je niet voor een paar uurtjes. Met vrienden blijft het ook lastig. Ik wil wel, maar ben ook altijd weer blij als ik thuis ben. Komt vast wel weer als ze ouder zijn.
  5. Een partner vinden: iemand in je leven met wie je alles kunt delen. Check, die is aanwezig.
  6. Stoppen met roken: dat roken ongezond is, is een feit. Het is nooit te laat om te stoppen. Zo blij dat ik nooit ben begonnen met roken. Hoef ik ook niet te stoppen. Ooit een keer op aandringen van een vriendin geprobeerd in de pubertijd en daar zo misselijk van geweest dat ik nooit meer een sigaret heb aangeraakt. Ook erg blij dat manlief het sinds november is gelukt om de sigaretten te laten liggen na jarenlang regelmatig gerookt te hebben.
  7. Beter werk vinden: het is belangrijk dat je blij met het werk dat je doet. Misschien voor over een paar jaar, als beide kinderen naar school gaan en er niet nog een derde op komst is. Voorlopig ben ik ontzettend blij met het werk wat ik nu doe. Als gastouder heb ik een inkomen en kan er toch zijn voor mijn eigen kinderen. Een functie waarbij je ook pensioen opbouwt zou in de toekomst fijn zijn. Ik ben ook wel benieuwd naar wat het bloggen me gaat brengen.
  8. Iets nieuws leren: een nieuwe uitdaging in het leven? Zo snel zou ik geen nieuwe uitdaging weten. Aansluitend bij het vorige puntje; ik zou wel wat meer willen leren over het bloggen en de mogelijkheden die er zijn.
  9. Vrijwilligerswerk doen en vaker anderen helpen: wat je geeft, krijg je vaak ook terug. Ik heb altijd vrij veel vrijwilligerswerk gedaan. Sterker nog; in mijn studententijd was ik daar meer uren aan kwijt dan aan de dubbele studie die ik volgde. Wat meer zegt over mijn studie maar dat terzijde. Het afgelopen jaar heb ik veel ‘klusjes’ echter op pauze gezet. Voornamelijk doordat het door het onregelmatige werkrooster van manlief erg lastig is om vaste afspraken te maken.
  10. Beter met mijn tijd leren omgaan: door te plannen houd je zeeën van tijd over. Daar hoef ik niet zo heel erg veel mee. Krijg regelmatig te horen dat ik altijd veel gedaan krijg in weinig tijd en hoe ik dat aanpak. Wat ik wel zou willen doen is beter mijn eigen grens bewaken door op tijd naar bed te gaan. Zeker als ik straks geen twintiger meer ben.
Wat zijn jullie goede voornemens voor het komende jaar?

Auteur: Linda
Foto's: Photl.com
Verschijningsdatum: zaterdag 27 december 2014